informacje ruch i sport zdrowie

Jak skutecznie poprawić swoją odporność?

Wiosna i jesień to dwie pory roku, w których nasz organizm jest szczególnie podatny na różnego typu infekcje. Właśnie w tym czasie najczęściej zapadamy na przeziębienia, grypę, choroby dróg oddechowych i inne wirusowe dolegliwości. Co możemy zrobić, aby zwiększyć naszą odporność i cieszyć się dobrym zdrowiem przez cały rok?

Układ odpornościowy człowieka do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje przede wszystkim odpowiednio zbilansowanej diety, która dostarczy mu wszystkich niezbędnych składników. Źle działa zarówno zbyt duża ilość kalorii, jak i ich niedobór. W okresie wzmożonego zagrożenia infekcjami powinniśmy spożywać przede wszystkim więcej warzyw i owoców, które zapewniają nam energię do walki z atakującymi wirusami. Warto wzbogacić swoją dietę o „naturalne antybiotyki”, które dodatkowo wzmocnią odporność: należą do nich czosnek, cytryna i miód. Dobrze działa również sok żurawinowy oraz herbaty ziołowe, które wzmacniają organizm (zwłaszcza malinowe, różane i lipowe). Ogólnie powinniśmy pić więcej płynów: przede wszystkim niegazowaną wodę oraz soki z witaminą C.

Podstawowym sposobem na poprawienie odporności jest także ruch – osoby aktywne rzadziej łapią przeziębienie, a poza tym mają lepsze samopoczucie. Najlepsze będą ćwiczenia na świeżym powietrzu: jeśli nie bieg czy jazda na rowerze, to przynajmniej spacer lub gimnastyka przy otwartym oknie. Na utrzymanie układu odpornościowego w prawidłowej kondycji wpływa również sen – jego niedobór skutkuje osłabieniem organizmu i większą podatnością na choroby. Optymalna dawka snu powinna wynosić minimum 6-7 godzin dziennie: tylko taki czas pozwoli nam zregenerować siły na kolejny dzień.

W utrzymaniu dobrego zdrowia i kondycji pomaga również… dobre samopoczucie! Powinniśmy unikać nerwowych sytuacji, które negatywnie wpływają na funkcjonowanie organizmu. Warto zapewnić sobie odpowiednią dawkę relaksu – zwłaszcza wtedy, gdy jesteśmy w większym stopniu narażeni na stres. Naszą odporność poprawi również regularne chodzenie do sauny (co najmniej raz w tygodniu) oraz naprzemienny zimny i ciepły prysznic, które hartują organizm.

Sprawdź również