Leczenie i profilaktyka zdrowie

Bezsenność – jak sobie z nią radzić?

Trudności z zasypianiem, niespokojny sen, ciągłe uczucie zmęczenia w ciągu dnia… Podobne dolegliwości dotykają obecnie coraz więcej osób. Przyczyny bezsenności mogą być różne, począwszy od częstych zmian stref czasowych, przyjmowania określonych leków i stresu, a skończywszy na depresji, uzależnieniach i chorobach somatycznych. W jednej czwartej przypadków nie można określić bezpośredniej przyczyny bezsenności – przypuszcza się jedynie, że może być ona związana z zaburzeniami psychicznymi, które nie ujawniły się jeszcze całkowicie. Jeśli dolegliwość jest długotrwała, może prowadzić do osłabienia organizmu i spadku naszego samopoczucia. Jak radzić sobie z tym problemem?

Przede wszystkim zadbajmy o odpowiednie warunki do zdrowego, spokojnego snu: temperatura powietrza w sypialni nie powinna przekraczać 21 stopni. Przed położeniem się do łóżka warto przewietrzyć pokój i wyłączyć na noc wszystkie urządzenia elektroniczne. Bezwzględnie zrezygnujmy z nocnego podjadania, większych ilości alkoholu, papierosów, wieczornego picia kawy i innych napojów kofeinowych. Zamiast ciężkostrawnej kolacji warto zjeść coś lekkiego, zaś przed snem wziąć ciepłą kąpiel, która rozluźni mięśnie i przygotuje organizm do odpoczynku. W zaśnięciu pomoże nam również wysiłek fizyczny – jednak nie później, niż dwie godziny przed zaśnięciem. Możemy wybrać się na półgodzinny spacer czy krótki bieg lub poćwiczyć w domu przy otwartym oknie. Zadbajmy także o to, żeby łóżko kojarzyło się nam jedynie ze spaniem – nie z nauką, oglądaniem telewizji czy innymi czynnościami, które mogą wywołać wzmożoną aktywność organizmu.

W leczeniu bezsenności warto korzystać z dobroczynnego wpływu ziół, posiadających właściwości kojące. Wypijmy herbatę z melisy (najlepiej parzoną z liści) lub napar z dziurawca. Działanie uspokajające posiada również lawenda lekarska, którą możemy kupić w postaci olejku, stawiając następnie na parapecie lub nanosząc kilka kropli na pościel. Jeśli wszystkie wyżej wymienione sposoby nie działają, możemy spróbować gotowych suplementów diety, zawierających taurynę z magnezem, aminokwasy 5-HTP lub melatoninę. W przypadku trwania bezsenności dłużej niż 3 tygodnie koniecznie wybierzmy się do lekarza.

Sprawdź również